torsdag 12. november 2009

Særemnet :) (Først publisert 15. oktober 2009)

Så var det vår tur til å starte å jobbe med særemnet. Med problemstillingen: "Hvordan har kvinnesynet endret seg i litteraturen fra slutten av 1800-tallet og fram til idag," har jeg valgt ut 4 bøker jeg skal fordype meg i. Et dukkehjem av Henrik Ibsen (1879), Middag hos Molla av Ebba Haslund(1951), Senere Lena av Anne Karin Elstad(1982) og Kjærlighet av Hanne Ørstadvik (1997). Er enda litt usikker på den siste boken, men får se hva jeg finner ut.

Alle disse bøkene har kvinnen sin stilling i samfunnet i fokus. Planen min er å sammenligne dette og så hvordan kvinnens stilling har forandret seg. Har lest Et dukkehjem og skal snart begynne på den andre boken. Til nå synes jeg dette er et interressant tema og er spent på hvordan resultatet blir.

Bilde:
Image: 'Free Souls Embrace Creative Commons'

http://www.flickr.com/photos/40645538@N00/315127886

1 kommentar:

Unknown sa...

Heya ! Sitter faktisk og har eksamens oppgave i VG3 i Norsk om akkurat den problemstillinga du har laga her, eller litt mer spessifisert :

Vis gjennom ulik litteratur hvordan synet på kvinner har endret seg fra 1800-tallet og frem til i dag.

Og jeg sitter her og leser som bare faen, men det jeg lurte på er om jeg kunne få lov til å se særemnet ditt som litt hjelp til å bli ferdig med min norsk eksamen?

Hjertelig masse takk hvis du har mulighet

CasiXtreme@live.com <--- e-mail, msn elr hva enn du har mulighet til ^^